Jumaat, 15 Oktober 2010

Kisah Si Katak Kecil

In the name of Allah The most Gracious most Merciful.

A good story to share.
ponder.. reflect of 'aql n heart.



Ada sekumpulan katak buat satu perlumbaan.. semua jenis katak datang.. seemuuua saiz ade, yang besar, sederhana, kecik, gemuk , kurus, dll..semua haiwan dijemput hadir.., raja rimba arahkan unit publicty n promotion dia sebarkan tenantg pertandingan ni. termasuklah seekor katak kecik ni.. katak-katak ni akan berlumba lari utk memanjat satu gunung yang aaamat tinggi.

Hari yang dinantikan tiba... dan wisel pun berbunyi.... priiiit...! semua katak memulakan perlumbaan mereka...kemudian, dengar pula haiwan - haiwan yang jadi penonton 2 bersorak... mereka kata....
" Wah! tingginye gunung ni? Aku sebagai gajah yang besar macam ini pun tak mampu nak sampai ke atas.." zirafah pun sambung...
" Aah la weyh!" sebahagian dari katak 2 terfikir.. logik itu, dan berhenti... terkeluar dari perlumbaan... zirafah pulak sambung...
"Aku yang tiiinggi ni pun tak mampu ni..! tinggi sangat!" sebahagian lagi katak yang dengar tu...., berhenti... sebab mereka pun berfikir apala sangat mereka berbanding gajah n zirafah yang besar tu...kalau diorg pn tak mampu, apetah lagi katak2 tu... tinggal beberapa je katak yang masih teruskan plumbaan.. datang burung sambil terbang..., berkata..." aku ni terbang pun tak tau lg sampai ke tak ke puncak ...ish3..."
Maka.... katak yang tinggal tadi menghentikan pendakian mereka.... kecuali....
katak kecik td...bcampur campur reaksi penonton, kata2 diorang menyatakan impossible dpt naik ke puncak....,dengan nada masing2...tapi..katak tu tak pedulikan..terus je mendaki seorg diri..
Akhirnyaa.... sampai ke puncak...semua haiwan hairan.. kenapa dia mampu, kenapa dia tak tepengaruh dengan kata2 tadi..kenapa dia tak ikut katak2 yang besar untuk berhenti...
soalan2 tu ditanya bertubi2 kepada si katak kecil.. namun...
tiada sebarang jawapan yang diberikan oleh sang katak tu.... rupanya....
katak kecil 2...
PEKAK.....

Pengajaran dari cerita ni... jangan sesekali kite dengar kata2 pesimis dari luar..pekakkan telinga kita..teruskan mendaki..walau sekecil mana pun kita berbanding org lain...kerana...kata2 tu hanya akan menghancurkan impian kita..
fight 4 your dream..
don't eva give up..
jadi mcm katak kecil
yang mampu sampai ke puncak

yang mana gajah, zirafah dan burung yang mmpunyai kelebihan yang lebih pn tak mampu buat..



"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
[Surah Yusuf ayat 12]